top of page
  • Edna Laufer Globus

מחאה יצירתית - חלק א׳

עודכן: 18 בספט׳ 2023


8 חודשים של מחאה בעוצמה שלא נראתה פה מעולם הם כבר זמן עם פרספקטיבה.

אמנם אנחנו עוד בעיצומה וימים יגידו אם ישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית או לא, אבל דבר אחד בטוח, המחאה הזו יצירתית מאין כמותה!!

היא מצליחה להוציא מציבור המפגינים וארגוני המחאה יצירתיות אין סופית, שבאה לידי ביטוי במסרים, באופי הפעולות שהיא יוזמת, בשלטים ברחובות, בשימוש במשאבים וברתימת קהלים.


אז עליתי על רחפן וניסיתי לבדוק איילו מכלי החשיבה היצירתית איתם אני עובדת לפיתוח רעיונות הופעלו במחאה, במתכוון או שלא. ניתוח שיאפשר לכם לראות ולהבין איך ניתן לשחק ולאמץ את הכלים הזמינים האלה, לכל תחום בו אתם פועלים, גם למחאות...

צילום רחפן: אמיר גולשטיין

הכלי הראשון והאהוב עלי הוא SIT - ״חשיבה המצאתית שיטתית״

זהו כלי מתמטי ממש, שלמעשה מיצר שיבוש מכוון וחסר הגיון כביכול ורק אז מאתר את הערך שהתקבל מהשיבוש.


המניפולציות קורות על ידי פירוק המוצר למרכיביו והפעלת אחת מפעולות החשבון על רכיב נבחר. הצפייה היא לקבל שיבוש שיניב תוצאה מפתיעה שלא היינו חושבים עליה בחשיבה לוגית הגיונית.

רק אז אנחנו בוחנים את התוצאה ומנסים להבין איזה ערך מוסף ושימושי התקבל מהשיבוש.


נשמע לכם מורכב?.. קבלו דוגמא:

ניקח את הרכב האוטונומי שהפך למונח שגור, זוהי למעשה פעולת החסרה. לקחנו את תחום הרכב, פרקנו אותו למרכיביו, החסרנו רכיב אחד, למעשה את ה!! רכיב > הנהג!! וקבלנו שיבוש שלא יעלה על הדעת אך הסתמן כבעל ערך מוסף אדיר! הוצאת הרכיב האנושי מהנהיגה ייתר את שיקול הדעת של הנהג, שאייך לאמר, לא תמיד רואה את המצב באופן שקול ואובייקטיבי, הוא סובל מעייפות, לחצים והסחות דעת.


קבלו דוגמא נוספת מתחום הנהיגה ותיכף נעבור למחאה לשמה אתם פה...

מי לא נכנס לרכב שלו ודבר ראשון פותח WAZE! גם אם הוא יודע את הדרך ליעד...

טכנולוגיה של ניווט על בסיס GPS הייתה קיימת עוד הרבה לפני WAZE, אבל אז באה האפליקציה הגאונית הזו והפעם הפעילה את הוספת מימד! היא הוסיפה את המיימד האנושי לטכנולוגיה, ולמעשה אנחנו, המשתמשים שבדרך, מוסיפים רובד מאד חשוב ועדכני לנתוני המערכת ומדווחים ממש בזמן אמת. ככה שהמידע מתעדכן ע״י עשרות אלפי משתמשים בפריסה גדולה ובנתוני אמת בשטח.

אפשר גם לאמר שהופעלה פעולת הכפלה של מקורות הנתונים בכמות משתמשים אדירה.


אז עכשיו משהבנו קצת את הכלי השימושי והנפלא הזה ליצירת רעיונות יצירתיים וחדשניים, אפרק עבורכם את מחאת 2023 למרכיביה ונראה כיצד ממש אותן מניפולציות משבשות ומעודדות פתרונות יצירתיים, באות לידי ביטוי גם בה.


ראשית נפרק את ה״מוצר" - מחאה למרכיביו:

לכל מחאה יש נושא מחולל, מפגינים, סמלים, מסרים, אלימות, הפגנות, שלטים, מיקום, משטרה, מנהיגות, פלטפורמות ועוד.

אני נלחמת באחת ההפגנות בקפלן

הדבר הראשון שהמחאה הזו בחרה לעצמה זה מיקום מרכזי וסמלי, סוג של ״כיכר תחריר״ ישראלית.

זוהי למעשה פעולת ״הוספת מימד״ למחאה, סמל של יעד שנכבש ע״י המחנה הליברלי. אמנם המחאה החלה ברחבת הבימה בת״א - סמל התרבות, אבל מהר מאד התמקמה בצומת קפלן, מעוז העיר הליברלית, שהפכה ל ״כיכר הדמוקרטיה״ באופן רשמי. צוות צלמי רחפן מתעדים את עוצמת ההפגנה מלמעלה כל שבת ומחזקים אותה.


הדבר השני שהמחאה הצהירה עליו מהיום הראשון הוא החסרה של אלימות! ״מחאה לא אלימה״ היא התפיסה שמובילה את המחאה הזו מפורשות, כל הפגנה מתואמת מול המשטרה בצורה מסודרת.


הקהל יזעק, ישיר, יתופף, יצפצף בזמבורות, ינופף בדגל ויניף שלטים, אבל אלימות! לא!

האקט היחיד שנתפס כביכול ״אלים״ הוא חסימת נתיבי אילון, וגם זה נעשה בקצוות של ההפגנה כשהמשטרה הכילה את האירוע עד חילופי מפקד המחוז...

החסרת אלימות ממחאה אף מגובה במחקרים עולמיים, רק מחאה לא אלימה היא אפקטיבית ומשיגה את מטרותיה.


פעול החסרה בולטת נוספת היא ההחלטה האסטרטגית שהמחאה היא א-פוליטית ופונה לציבור ליברלי מכל הקשת הפוליטית. אין סמלים של מפלגה זו או אחרת וכמעט שאין פוליטיקאים מכהנים בין הדוברים על הבמות. העובדה שקהל המוחים מגיע מקשת רחבה של דעות ותפיסות פוליטיות היא כוחה, יש מקום לכולם: דתיים ציוניים, שמאלנים עם דגלי פלסטין, אנשי מרכז, כולל ליכודניקים ליברלים ״שחזרו בתשובה״, להט״בים ועוד. על הבמה עולים אמנם פוליטיקאים ומובילי שלטון מקשת פוליטית רחבה, אך הם רובם לשעבר - בדימוס.


אחד הדברים העוצמתיים בכל הפגנה היא הנוכחות האדירה של דגל ישראל! מרבדים של דגלים מכסים את מרחבי הכיכרות והצמתים. הוספת מימד לדגל כסמל של ישראליות, ציונות, ליברליות, שוויון, עצמאות ודמוקרטיה, נתנה לו משמעות חדשה ועוצמתית. כרזות רבות רצות ברשתות עם מניפולציות על מרכיבי הדגל ומשמשים לתיאור המצב המשברי בו אנו נמצאים.

אני עוצרת פה, יש עוד הרבה דוגמאות נפלאות למחאה היצירתית שאנחנו בעיצומה, אבל אני משאירה אתכם בצפייה ונתראה בפוסט הבא. ובינתיים תזכרו, ייאוש זה לא סידור עבודה ועוד לא אבדה תקוותנו.


לסקרנים שבניכם, מצרפת את הקישור לחלק ב׳ העשיר בכלים ודוגמאות נוספות



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page